Sunday, November 27, 2011

Jangan Berperikebabian !!


Salam sejahtera semua. Penconteng baru sahaja abis berborak bersama seorang kenalan dan teringat akan gaya dan gelak ketawanya diiringi dengan perkataan kebiasaan iaitu ‘babi’. Tapi penconteng bukan nak cerita pasal itu, yang penconteng mahu ketengahkan adalah…..

Mari mulakan…

Tahukah anda babi selalu disebut bila manusia marah, mengejek, geram, dan macam-macam lagi yang sewaktu dengannya? Tahukah anda babi yang selalu manusia sebut itu juga punya rasa sayang pada anak kandung mereka? Tahukah anda babi tak pernah campak anak mereka ke dinding bila mereka marah atau bergaduh suami dan isteri? Tahukah anda manusia lebih kejam daripada babi yang selalu dicemuh itu? Tahu ke tak ni? Lantak korang la ye dak ??? wakakaka..
 
Akibat perbalahan dan tekanan rumahtangga antara suami isteri, seorang bayi malang berumur enam bulan dicekik, dipukul dan dicampak ke dinding. Babi gila kan perangai? Emaknya, penconteng ulang, emak bayi itu sendiri yang campak anaknya ke dinding dan yang pastinya emak bayi tu adalah mak manusia, bukan babi. Penconteng ulang sekali lagi. Bukan babi.

Nampak tak? Di sini babi menang. Babi lebih berperikemanusiaan daripada manusia sedangkan manusia pula bersikap berperikebabian! Emak bayi itu adalah 100% sihat akal, normal macam lu orang semua. Sihat otak dan tiada masalah hilang akal atau tidak waras. Hasil bedah siasat, ada 16 kesan cekik dan pukul sebelum bayi malang itu dicampak ke dinding. Babi gila kan perangai?

Apapun, walau bayi tersebut bernasib malang di dunia, tetapi syurga juga tempat beliau. Itu jaminan tuhan pencipta kita, tuhan sekalian alam. Al-Fatihah.


Lu orang nak tahu cerita lanjut, bacalah akhbar harian. Ini mak penconteng yang cerita, Berita disampaikan kepada mak penconteng oleh rakan beliau yang tinggal berhampiran dengan keluarga mangsa.

Catatan penconteng : Tahukah anda, ada 12 kali perkataan babi disebut dalam entri ini. Kepada babi, penconteng minta maaf banyak-banyak. Ya, sekarang dah ada 13 perkataan babi. Itu yang ke-14. Sekian.

No comments: