Saturday, November 26, 2011

Arghhh ! Siapa Kentut ??


Kisah benar yang berlaku pada penconteng baru-baru ini……Sumpah pengakap !!!
Dari kejauhan penconteng lihat seorang lelaki segak berkemeja hijau memegang sebuah fail melangkah menghala ke arah penconteng. Kasut beliau berkilat-milat.

" Muka nak ketat saja kau mat ", kutuk penconteng kepada beliau dalam hati. Gayanya macam nak datang untuk interview. Makin ke depan penconteng berjalan, makin hampir penconteng dengan mamat muka ketat tersebut. Ingin saja penconteng hulurkan screwdriver untuk longgarkan sikit keketatan muka beliau. " Takpela, cuak nak interview agaknya ", hati penconteng berprasangka baik.

Tiba-tiba seorang gadis menyapa penconteng..

Awak Fahsha? "

Ya, saya Fahsha ".

"Hye, saya Alia. Ada interview pagi ni kan? "

Penconteng mengangguk diiringi senyuman manis umpama gula.

" Ok, awak ikut saya. Kita ke bilik HR dulu untuk isi borang "

Penconteng senyum saja tengok kesopan-santunan Alia. Lemah-lembut orangnya. Sambil itu gua toleh ke kiri, usha mamat muka ketat tadi. Penconteng tengok dia pun sedang berborak dengan gadis yang sama...Alia.

Dalam kesejukan pagi hari, dalam kemamaian tak cukup tidur, baru penconteng sedar mamat muka ketat segak berkemeja tadi adalah diri penconteng sendiri. Penconteng geleng kepala tiga kali.

***

Penconteng berjalan seiringan dengan Alia menuju ke lif untuk ke tingkat atas. Daripada bau yang penconteng hidu, penconteng rasa Alia pakai perfume Issey Miyaki, baunya sungguh seksi. Elok saja sampai depan lif, pintu lif terbuka. Beberapa gadis lain masuk sama ke dalam lif untuk ke tingkat atas. Penconteng pandang sekeliling penconteng dalam lif, semuanya gadis. Penconteng kejang sekejap.

Sebelah kanan depan sikit, amoi comel berskirt pendek. Sebelah kiri penconteng, Alia. Kat depan Alia, gadis melayu bertudung. Sebelah kanan penconteng, makcik cleaner. Kat belakang penconteng ada 2 lagi gadis. Semua sekali ada 6 perempuan dalam lif. Penconteng tengok butang ke tingkat 8, 9 dan 10 yang menyala.

" Slow nak mati lif ni ", bisik penconteng perlahan.

" Apa dia awak cakap tadi ? ", Alia bertanya pelik.

" Oh, tak ada apa. Saya lapar roti, tak sarapan lagi hari ni ", menipu hanya mengambil masa tak sampai sesaat. Ini fakta. Alia senyum manis. Penconteng lega. “Tercalar imej gua nanti kalau gua tak cover ayat gua tadi, mau terjejas peluang nak dapat kerja baru.” Bisik penconteng sendirian.

Sampai tingkat 6, gadis melayu bertudung keluar dari lif. Tinggal lagi 5 perempuan bersama penconteng dalam lif. Lif meneruskan pendakian ke tingkat lebih atas.

Tiba-tiba penconteng terbau sesuatu. Baunya sungguh perit. Masam-masam manis. Busuk. Bulu-bulu hidung pun boleh keguguran dengan bau seperti itu. Tapi daripada pengalaman penconteng yang dah hidup selama 23 tahun di muka bumi ni, penconteng boleh klasifikasikan bau tu adalah bau kentut. Macam-macam bau kentut yang hidung penconteng dah rasa sepanjang hidup ni. Ada bau pisang. Ada bau kari mamak. Ada bau milo tabur. Kalau masa bulan puasa, bau kentut yang popular adalah bau murtabak.

Penconteng pening sekejap dalam lif tu. Penconteng tunduk pandang ke lantai lif. Dari ekor mata penconteng, penconteng tengok Alia menggosok-gosok hidungnya. Makcik cleaner tutup hidung pakai sapu tangan. 2 gadis belakang berdehem, tak sedap tekak agaknya. Amoi yang berdiri kat depan Alia pula dengan sangat yakin, toleh pandang penconteng. Penconteng dongakkan kepala penconteng semula, iya, memang dia sedang pandang ke arah penconteng.

" Apa lancut lu pandang gua, nak tuduh gua kentut la tu..", penconteng tak puas hati, namun sekadar mengomel dalam hati.

Durjana. Iya, manusia penuh dengan prasangka. Terutama bila terjadinya kejadian kentut di tempat awam, lelaki yang akan menjadi suspek utama. Ditambah pula jika adunan bau yang pelbagai rasa. Macam cilake. Penconteng pakai kemeja sikit punya segak, kasut berkilat boleh buat cermin, rambut pun belah tepi, tapi masih jadi suspek utama kejadian.

Loceng lif berbunyi, sampai ke tingkat 9.

" Come, follow me ", ajak Alia sambil melangkah keluar dari lif. Penconteng masih diam seribu bahasa. Penconteng masih terkejut dengan kejadian tadi. Alia melangkah laju ke depan. Penconteng membontoti Alia dari belakang. (View cantik juga itu jam).Kahkahkah… Pintu ke tangga dibuka Alia.

" Kita nak ke mana ni Cik Alia? ", tanya penconteng.

" Nak naik ke tingkat 10 ", balas Alia.

Tengok, Alia tak tahan bau kentut tadi yang serupa haram bau dia sampai ajak penconteng naik tingkat 10 ikut tangga. Tapi dari gaya Alia yang tak berapa mahu layan dan berborak dengan penconteng, penconteng rasa beliau pun nak tuduh kentut tadi penconteng yang punya. Penconteng rasa terhina sekejap. Sebagai suspek yang tak bersalah, penconteng rasa marah. Tapi biarlah, penconteng ada misi penting itu hari ye dak ??..nak dapatkan kerja baru.

Cukup, penconteng malas cerita lagi. Penconteng mangsa keadaan itu hari. Dunia kadang-kadang sangat prejudis.

Pengakuan benar dan luahan hati Penconteng: Kentut tu bukan penconteng punya. Sumpah Penconteng tak tipu! Penconteng syak tu kentut Alia. Makcik cleaner pun mungkin juga. Arghh, 2 gadis belakang penconteng pun sama, bukan boleh percaya sangat.

Ermm...mungkin juga gadis bertudung tu..


3 comments:

era kecik said...

hahaha.. era rasakan alia gak.. tapi tak tahu lah kalo salah :P

GuM GuM said...

hahaha.. mungkin juga..

DIEDA said...

Ehh , tapi cam takboleh belah cerita ni . Lucu ohh lucu :D