Wednesday, April 11, 2012

Suspek kepala bana !!


Beberapa hari yang lepas...

Penconteng sedang mencekak pinggang sambil melihat ke arah pokok bunga di depan rumah. Sesekali penconteng tersenyum. Hidup bertemankan seorang makwe memang ohsem. Lebih-lebih lagi bila datang musim buah durian.  Memang cik ampang lah di sisi untuk memujuk penconteng dengan gaya paling comel untuk makan buah durian. Sampai dajal turun pon penconteng takkan sentuh dan bau durian.  kakakaka

PREEEENNNGGG !! PRENNGGG !! PRENGGGGG !!

Sebijik motor Honda EX5 sedang terbabas masuk ke area laman rumah penconteng. Jika tidak dihalang mungkin puaka ini akan terbabas sampai ke Sg.Besi. Dengan tangan masih mencekak pinggang, penconteng hulurkan kaki kanan menghadang motor tersebut. Motor itu berhenti, penunggangnya terpelanting ke tepi garaj kereta, kaki penconteng sedikit kebas. Kebas tapi masih steady.

" haa, lu Bob ! Bawak motor serupa cilake ape jadah ? Lu tahu tak orang gemuk tak sesuai merempit ? ", soal penconteng sambil memberikan renungan makrifat.

" brek gua tak makan la ", jawab Bob dgn muka kesian.

" haa, apesal datang rumah gua ni ? ", soal penconteng sambil membetulkan lipatan kaki seluar jeans.

" dahaga ni. Bagi la air dulu. air masak pon takpe, tapi kalau air oren lagi bagus ", jawab Bob sambil melihat-lihat sikunya yang sedikit luka kesan dari pelantingan tadi.

" meh sini ’’, jawab penconteng ringkas. Bob mengekori dari belakang. Sampai di beranda rumah penconteng hulur sebotol besar air pada Bob. Penconteng menyuruh Bob menyambung kembali perbualan kami tadi.

" Lu tahu tak Apis masuk dalam malam tadi. Die saspek ape entah. ", gosip Bob sambil meneguk air dari botol yang penconteng bagi tadi. Penconteng mengucap panjang.

Cukup penconteng tak sangka Apis yang merupakan antara puaka berhati murni yang penconteng kenali pon terjebak sama dalam masalah ni. Sambil memikirkan hal Apis, penconteng melihat ke langit. Kelihatan langit cerah. Masa yang sesuai untuk bermain layang-layang.



Hari ini...

Sedang penconteng asyik duduk di atas buaian di bawah sinar rembulan, penconteng terlihat satu susuk badan yang penconteng kenali lalu di depan rumah. " Woii Apis !! Lu sini jap ", jerit penconteng tanpa segan silu. Apis datang ke arah penconteng dan duduk di sebelah tanpa disuruh.. "apesal ? ", tanya Apis ringkas.

" Lu nak jadi ape ni Apis sampai masuk-masuk dalam ni ? Lu jadi saspek ape ? Lu isap dadah ke ? Kan gua dah kata jangan isap dadah jangan isap dadah lu degil jugak kan. Lu betul-betul macam budak-budak. Cepat sangat terpengaruh, budak-budak pon setakat terpengaruh dengan tivi je. Lu tengok diri lu sekarang. Kurus, pucat pulak tu. Ape nak jadi la dengan lu ni Apis ", bebel penconteng bertalu-talu.

" Lu cakap cilake ape ni ? Gua baru keluar wad, saspek denggi la saitann !! ", balas Apis dengan lincah.




Penconteng buat-buat tengok lampu.







P/s : Bob, kalau lu baca entri ni penconteng nak kasitau lu satu je. Cepat-cepat keluar dari Malaysia sebelum penconteng dapat jumpa lu !!!

No comments: