Saturday, April 7, 2012

Dari Berbual - Rentak

" Enam tahun !! '', kata puaka di sebelah penconteng tiba-tiba. Penconteng dah mula rasa tak sedap hati. Selalunya kalau puaka ni cakap pesen macam tu maksudnya adalah hikayat yang dia nak ceritakan.

"Apa enam tahun ? ", kata peconteng melayankan saja puaka yang sedang membaling-baling batu ke pasir.

"Enam tahun gua tunggu dia. Sabar tak sabar la gua. Lu cakap mana nak cari lelaki macam gua ni ? Sabar, kuat agama, hensem, banyak duit pulak tu. ", kata puaka sambil menepuk-nepuk dada. Penconteng rasa macam nak mencarut tapi penconteng tahankan dulu. Takut-takut si puaka terus merajuk balik rumah..

" Lu dengar nasihat gua ni, kalau lu minat mana-mana makwe, lu cari dulu rentak cinta tu dulu. Nak cari rentak ni bukan kerja senang, mahu makan tahun-tahun jugak. ", sambung puaka serius sambil melukis-lukis di atas pasir dengan ranting kayu. Dia mula melukis gambar love yang agak besar.

Penconteng angguk perlahan..

" Benda ni lebih kurang sama macam nyanyi lagu karaoke. Kali pertama, kali kedua mungkin lu nyanyi tak ikut rentak lagi. Tapi percaya cakap gua, kalau lu teruskan nyanyi mungkin dalam percubaan keseratus ke keseribu ke lu dah dapat nyanyi dengan rentak yang betul. Lagi padu dari penyanyi asal lagu tu sendiri, " kata puaka dengan berspirit.

" Penting sangat ke benda rentak-rentak ni ? ", tanya penconteng sambil menahan rasa nak mencarut sebab puaka ni mengaku hensem sebentar tadi.

" Haah, lu jangan ambil mudah pasal rentak ni. Gua serius nak bagi nasihat kat lu ", jawab puaka sambil tiba-tiba berdiri dan melepaskan keluhan.

" Ok, gua dengar nasihat lu. Tapi apa-apahal pon gua nak tahu, lu cari-cari rentak sampai 6 tahun ni sekarang makwe tu dah suka kat lu la ek ? ", soal penconteng dengan hati membuak-buak dengan perasaan ingin tahu.




" Haram. !! ", jawab puaka ringkas.


Malam itu dengan bersaksikan awan biru di langit, seorang lagi puaka tewas dalam percintaan.

No comments: