Tuesday, August 11, 2009

Pengalaman Gunting Rambut

Salam

Hari ini aku nak cerita pasal pengalaman aku gunting rambut.Aku tak selalu pergi gunting rambut. Saja suka-suka biar rambut panjang. Ada gak kekadang teringin nak simpan rambut cam Rockers-Rockers tuh, kasi orang jeles. Tapi masalahnya aku rimas kalau rambut panjang sangat. bangun pagi serabut. pening kepala, dsb. Jadi, kalau aku terasa cam dah ‘tak boleh bla’, aku pegi gunting.


Radhi OAG


Dulu-dulu aku ada la jugak botakkan rambut. bukan apa, saja nak try. lagipun tengah boring time tuh. kalau ikut ukuran shaver no, nombor 1 kalau tak silap aku. kawan-kawan tengok rambut aku, diorang ingat aku buat operation. huh, lol. Botak ni ok jugak la. rasa dia best. sejuk dan aerodinamik. Sekarang ni rambut aku kalau tak pernah pendek kot, panjang sket aje la. Gitu-gitu je style rambut aku.(haha.Macam RadhiOaG)

Ada yang bagi suggestion kat aku, suh buat styling lah, highlight lah. yang suruh buat perm pun ade. hoho. Aku ni jenis old skool. Takde la beriye-iye nak stylo kan rambut ni. Potong gaya tu, gaya ni, gaya Emo (huh, rambut gaya Emo memang style zaman sekarang pon)

Kebiasaannya aku suka potong rambut kat area rumah aku. Malas nak jalan jauh-jauh. aku memang regular customer satu kedai neh. Loyal customer la kiranya. Location dia dekat ja ngan umah aku. Tokei dia memang kenal aku dengan ayah aku. Dulu kecik-kecik aku selalu datang situ dengan orang tua aku. Ada sekali tu rambut aku jadi eksperimen anak tokei kedai tu yang nak belajar gunting rambut. panas je hati bila tengok rambut aku ‘uneven’.

Beberapa tahun dah berlalu, aku saja-saja tukar kedai sebab haritu kedai yang aku pegi selalu tuh tutup. Balik kampung kut. tup tap, aku berubah angin, tukar kedai. pegi kedai yang baru tu.Saloon Stylelish. Sebab apa? lepas gunting rambut, dia mesti buat urut-urut punya. kasi ‘letup-letup’ kan leher, urut bahu, dsb. rasa loose aje. memang layan. Lagi satu kedai dia ada aircond dan amoi tu pon leh tahan juga la cantiknya ha ha ha.(Cuci mata sikit).Nama pon Saloon xkan la mamak kot.

Aku stay kat kedai tu dalam 2 ke 3 tahun je. Biasalah, pekerja dia bertukar. Jadi, orang baru ni tak ‘memahami’ rambut kita. Ala, cam hantar kereta kat mekanik la jugak. kalau regular, mekanik ni dah tahu selok belok kereta kita. Lebih kurang sama dengan rambut la jugak. Kekadang mamat yang gunting rambut aku ni ‘overzealous’ sangat sampai nak buat kasi detail. Lastnye, rambut aku yang tak ok.

Teringat aku kat strip cartoon lat. Dia cerita pasal tukang gunting rambut mamak. Dia nak style macam Elvis Preslie, sekali mamak tu potong gaya ala Charlie Chaplin. Hu hu.

Status : Blur + Bosan Tahap Gaban

No comments: