Wednesday, September 28, 2011

Hahaha. Nah .. amik.. Part 2 ! adui ! lagi….

Yup!! ini adalah bahagian kedua. kepada mereka yang baru sahaja mengikuti blog murahan dan terbuang lalu terkontang kanting ditinggalkan dunia ini, adalah digalakkan membaca bahagian pertama di archive sebelum (ingat dah..hahaha)yang dinamakan [ hahaha.. nak sangat ayat sweet. ]... saya tak pandai, tapi tahu lar sedikit.. nak berkongsi pun takkan nak kena kutuk kot. tenang ye para pengkritik.. huhu =)

Baik!! mari kita mulakan.. pada bahagian pertama penconteng telah memberikan dua idea untuk menulis ayat sweet tanpa memetik dari filem dengan 2 kaedah berbeza tetapi melalui satu jalan iaitu menukar lirik bahasa melayu ke bahasa Inggeris. Berapa ramai yang dah cuba? angkat tangan.. satu dua tiga.. emm boleh tahan.. ada gak yang sakit otak berani cuba idea tu.. wahhaha aku ingat aku sorang je bengong.. =)
 
Teknik tukar lirik itu sangat rendah tahap mencabar nya.. mari kita naikkan sikit tahap penguasaan anda dalam menulis ucapan manis melalui sms atau sekadar mencantikkan gaya bahasa penulisan anda..  Kali ini anda kena berpikir untuk menulis namun kaedah nya tahap mudah sehingga anda pun akan pelik yang anda mampu melakukannya.. Penconteng sekadar memberi idea, gaya penulisan semua terpulang kepada anda. =)

 Makna Nama
 Hampir kesemua pembaca blog ini adalah kaum melayu. Namun ada juga rakan-rakan lain kaum memberi sokongan secara diam-diam. Terima kasih diucapkan. Jadi kerana majoriti pembaca adalah bangsa melayu, nama anda biasanya ialah daripada bahasa arab. Setiap nama mempunyai makna. Kebanyakan kita tidak mengambil kisah apakah makna disebalik nama rakan anda. Jadi mulalah selidik, anda akan terpesona dengan kecantikan makna nama rakan anda. =) oit! teknik ini memerlukan rasa (feel) dan gaya fikir luar kotak. jadi sila beri perhatian.. hehe

 Fahami makna nama rakan anda, cari kaitan makna itu dengan perwatakan rakan anda dan mula menulis. "tips, gaya sopan lebih memberi impak kepada pembaca daripada pujian melambung".

contoh teknik makna nama;
Nazihah (penconteng memilih nama ini kerana seorang follower blog ini bernama nazihah, jangan gosip ehhh, ni ambik secara rawak sahaja)
Nazihah bermaksud bersih/clean. daripada maksud itu kita cuba pikir apa yang kaitan bersih dengan hubungan atau keadaan anda ketika itu. ok. kononnya penconteng dah nak putus hubungan dengan seorang gadis bernama nazihah, dan dulu penconteng seorang yang kotor/sinful tetapi setelah  mengenali nazihah penconteng menjadi baik. kira nak keluar ayat memujuk lar ni.

"i was  dirty back then, i dont wanna be dirty back again, so dont leave me dear nazihah, like your name, you are the only one can make me clean"

Wahahahahha.. ok ker? macam psiko je bunyinya.. =) oi naziha!! aku pinjam nama kau ni. jangan nak saman2 pulak yer.. kuikuikui.. para pembaca, cubalah menghantar ayat manis daripada teknik ini kepada ibu, isteri, nenek, kakak, adik perempuan, makcik dan sahabat anda. Jangan nak dibesarkan sangat awek/pakwe korang tu, naik kepala nanti. dan zina bukan cinta.  =)
-Nota penting, nama lelaki tidak sesuai digubah. Banyak sebabnya, jadi jangan cuba-cuba. Kalo anda buat juga, bukanlah dari tunjuk ajar penconteng. penconteng lepas tangan~~~

Rendahkan diri

Jatuhkan ego sikit. Asyik nak tunjuk bagus je punca ramai orang putus sillaturahim sesama saudara. Teknik rendahkan diri ya pembaca, bukan menjatuhkan maruah sendiri. Minta simpati ialah satu cara mudah untuk orang terasa, tapi itu merupakan gaya orang terdesak. Jadi jangan sampai anda ketahap itu. =)

Kajian psikologi pernah menyatakan kita akan memberi lebih perhatian kepada mereka yang memuji kita dan mereka yang meletakkan diri mereka lebih rendah dari kita. contoh ringkas, kita akan memberi perhatian lebih kepada jurujual yang memanggil kita encik/cik daripada jurujual yang sekadar berkata "ya, nak apa?" di butik pakaian. --takkanlah anda tak pernah keluar ayat ni kot, "kewak nya budak, ingat aku takde duit ke buat tak layan je aku dari tadi"

Nyatakan kelemahan anda dulu, tambah bunga sikit, dan terus memuji kebaikan seorang lagi. Boleh tambah azam jika anda rajin..

Contoh teknik rendahkan diri

"i cant afford to buy you a garden of roses, not that romantic to wrote you a poem, neither that strong to bring down the moon, but till my days is end, i will keep trying to make you happy, coz you are my inspiration"  boleh tambah "happy birthday my wife" atau "happy anniversary dear husband"

Nampak tak rendahkan diri dulu, tambah bunga sikit pastu kasi pujian.. azam penconteng letak kat tengah. (korang nak rembat ayat ni pun penconteng tak kisah, sebab ayat ni ada pengaruh filem sikit).  Gua suka main bahasa, lu nak kata gua jiwang lu orang tengok kat cermin dulu. Kalau orang dalam cermin tu tak pernah ada awek/pakwe dan tak pernah gayut telefon malam2 buta, orang itu yang layak cakap penconteng jiwang.

Cuba lah, perlahan-lahan.. Main bahasa sikit. nak cepat bagus banyakkan membaca. Jangan ler beli buku novel remaja jiwang banyak-banyak. Rosak otak. cuba baca "art of war-sun tzu" atau buku buku yang ditulis pada zaman 80an pasal perjuangan nak merdeka. Penconteng bukan orang alim (tak bangga dengan penyataan ini), tapi eloklah disampaikan juga, Mengaji al-quran dan membaca tafsir nya lebih baik dari mana-mana buku tulisan manusia.

Bulan depan atau dalam masa yang terdekat  nanti kolum [hahaha.. nah ambik..] akan terus memberi sikit idea untuk menulis ayat sweet untuk dihantar melalui sms atau sekadar mencantikkan gaya penulisan anda. Pada bulan depan kita akan cuba teknik metafora dan acah-acah spontan. huhuhu teruskan melayari blog penconteng fahsha-radhio.blogspot.com.

Dari fahsha Muhammad.

No comments: